Vyjádření k digitalizaci na VŠE.

VŠE velmi dynamicky prochází procesem digitální transformace, v minulém týdnu jsme představili elektronický diplom (https://www.vse.cz/aktuality/vse-zavadi-elektronickou-podobu-diplomu-a-dodatku-k-diplomu/) A aktuálně jsme schválili nové vnitřní předpisy, které umožní plnou digitalizaci studijní agendy – veškeré doručování rozhodnutí a příjem podání studentů bude digitální. Účinnost předpisů se předpokládá od 1. 9. 2025.

Dle navrhované změny Statutu VŠE bude VŠE doručovat veškeré písemnosti v řízeních podle § 50, 54b nebo 68 zákona o vysokých školách účastníkům řízení prostřednictvím InSIS. Dle navrhované změny Studijního a zkušebního řádu budou veškeré žádosti, hlášení a odvolání spojené se studiem na VŠE podávána elektronicky prostřednictvím Kontaktního centra InSIS, přičemž takové podání se považuje za podepsané.

Na plnou digitalizaci ještě čeká tvorba rozvrhu, která jednak není tak triviální, jak se zdá, a také souvisí s celkovou transformací metody výuky a učebních prostor. Tvorba rozvrhu na vysoké škole představuje velmi složitý optimalizační problém s množstvím tvrdých i měkkých omezení. Je třeba zohlednit dostupnost učeben, jejich kapacitu, preference vyučujících, paralelní výuky i návaznosti předmětů. Tyto požadavky často vstupují do vzájemného konfliktu, což činí celý proces výpočetně náročným – jedná se o tzv. NP-těžký problém, u kterého nemusí existovat jednoznačné optimální řešení.

Softwarové nástroje proto obvykle využívají heuristiky nebo metody cílového programování. Ty sice mohou nabídnout použitelné řešení, ale často vyžadují ruční zásahy a ladění. Výzvou je také to, že každá škola má svá specifická pravidla, která je nutné do systému detailně parametrizovat – což výrazně komplikuje využití jednoho univerzálního nástroje pro všechny instituce.

Z pohledu matematiky a výpočetní složitosti tedy stále může platit, že lidský faktor je v tvorbě rozvrhů nepostradatelný.

Vyjádření k digitalizaci na VŠE.